Count Cagliostro begint de Egyptische Ritus
Ritus van Misraim
Ritus van Memphis
De Rites fuseren
Graaf Alessandro di Cagliostro zag geen scheiding tussen Vrijmetselarij, Hermetisme en Alchemie. Hij zag deze drie elementen als een weg naar het goddelijke en naar de volmaaktheid van de ziel. In zijn ogen bestonden Vrijmetselarij, Hermetisme en Alchemie naast elkaar en zonder het één kon het ander niet bestaan.
Voor sommigen was Cagliostro een egoïstische charlatan en voor anderen was hij een mysterieuze alchemist, genezer en theurgist. Wie een vertaling leest van de rituelen van zijn Egyptische vrijmetselarij, zal voor zichzelf ontdekken wat voor man hij werkelijk was.
Het doel van Cagliostro’s “Egyptische Ritus der Vrijmetselarij” was de morele en geestelijke regeneratie van de mensheid; het herstel van de staat van onschuld die de mensheid als gevolg van de zondeval was ontnomen.
Tussen 1778 en 1780 verbleef Cagliostro in Nederland waar hij bijeenkomsten met helderzienden organiseerde. Een loge in Den Haag die behoorde tot de “Strict Observance” zou een gemengde ritus hebben gehanteerd die door hem was geschreven. Deze ritus zou zich uiteindelijk ontwikkelen tot de latere “Egyptische ritus van de Vrijmetselarij”.
Cagliostro was de lijfarts en alchemist van de bisschop van Straatsburg, waar hij in de 1780-er jaren naar verluidt meer dan 15.000 mensen zou hebben genezen. Naast een bekwaam genezer was hij ook bekend om zijn werk als alchemist.
Zelfs al begon hij wellicht als een charlatan, zijn transformatie tot een goedaardige en meelevende genezer geeft een indicatie van de transformerende kracht van de methoden waar hij bij betrokken was.
De Rite van Misraïm werd opgericht in 1788 in Venetië door een groep Socinianen aan wie Cagliostro een patent voor hun constitutie had gegeven. Naar verluidt werd de ritus opgericht door Charles Lechangeur, Francois Joly en Michel Bedarride. Misraïm is het Hebreeuwse woord voor Egypte en het herinnert aan de Egyptische Ritus.
De Ritus verspreidde zich snel naar Milaan, Genua en Napels. Michel Bedarride ontving het Grootmeesterschap (ultieme bevoegdheden) in Napels in 1810, van Br:. DeLasalle warna de gebroeders Bedarride de Rite van Misraïm ook in Frankrijk introduceerden.
Tijdens de Witte Terreur, een periode in 1795 tijdens de Franse Revolutie, toen een golf van gewelddadige aanvallen Frankrijk overspoelde, werd de Ritus gezien als een sociale en politieke bedreiging voor de Franse regering en werd zij het doelwit van de politieke machthebbers. De Ritus van Misraïm heeft altijd, naast haar spirituele dimensie, een traditie willen bestendigen van het naleven van de principes van tolerantie en vrijheid van denken.
De Ritus van Misraïm heeft 90 graden.
“In Cairo ontdekten ze een Gnostisch-Hermetische stroming en in Libanon ontmoetten ze de druse-Vrijmetselarij die teruggaat tot de operatieve Vrijmetselarij”
De meeste leden die Napoleon Bonaparte tijdens zijn Egyptische veldtocht vergezelden waren Vrijmetselaars die behoorden tot verschillende inwijdingsriten, waaronder de Philaletes, de Afrikanische Bauherren en de Primitieve Ritus. De meesten waren Vrijmetselaars van het Grootoosten van Frankrijk.
In Caïro ontdekten zij het voortbestaan van een Gnostisch-Hermetische stroming en in Libanon ontmoetten zij de Druzen. Zo konden al deze Broeders, die zich tegen de Engelsen verzetten, een nieuwe weg openen die niets aan de Groot-Loge van Engeland verschuldigd was.
Deze nieuwe vrijmetselaarsstroming ontwikkelde zich in Montauban, Frankrijk, in 1815, onder leiding van Samuel Honis en Marconis de Negre. Terwijl de Ritus van Misraïm de Jacobieten hergroepeerde die heimwee hadden naar de Republiek en de Carbonari, zo hergroepeerde de Ritus van Memphis de Bonapartisten.
In 1816 hadden de Ritus van Misraïm en de Ritus van Memphis dezelfde Grootmeester, wat een voorbode werd van hun uiteindelijk fusie.
De Ritus van Memphis telt 95 graden.
Tot 1881 bestonden de twee Rites naast elkaar, hoewel er ontmoetingen tussen de twee Rites plaatsvonden. Garibaldi, de vader van de Italiaanse onafhankelijkheid, werd benoemd tot Grootmeester van beide Rites en in hun fusie ontstond een nieuwe Rite met een uniforme reeks van 95 graden.
De Egyptische Rites bracht Vrijmetselaren bijeen die geïnteresseerd waren in Hermetisme, Kabbala, Alchemie, Occultisme, en Gnosticisme. Vele beroemde occultisten en mystici behoorden tot haar leden, zoals John Yarker, Franz Hartmann, Papus, Arthuro Reghini, Arnold Krumm Heller, Theodor Reuss, Jean Bricaud, Charles Detre, Constant Chevillon, Charles-Henri Dupont, Harvey Spencer Lewis, Victor Blanchard, Jean Mallinger en Robert Ambelain.
In Frankrijk en België is het onder de naam van de “Ancient and Primitive Rite of Memphis-Misraim” dat de vereniging van Rites de ontwikkeling van Loges mogelijk maakt.
In Italië ontstaat uit dezelfde vereniging de “Oriental Rite, Ancient and Primitive of Memphis and Mizraim”.
Vandaag de dag zijn er opmerkelijke verschillen tussen deze twee Rites, zowel in hun eigen geschiedenis, als in de ontmoetingen met andere tradities en de persoonlijkheden van degenen die hen leidden. Sommige Vrijmetselaren van deze twee Rites hebben de samenvoeging niet erkend en er zijn vandaag de dag nog steeds Loges en structuren die slechts een van de twee erkennen.
Binnen het schema van de vrijmetselarij is de eerste stap de morele verfijning van de individuele vrijmetselaar. Het is van toepassing op ons dagelijks leven en handelen en is de eerste stap van elk individu. Het zou de basis moeten vormen van het dagelijkse profane leven maar heeft niet strikt genomen betrekking op de diepere lessen van een esoterische school.
De inwijdingen zelf zijn bedoeld om de kandidaat tot volle bloei te brengen en voor degenen die al Vrijmetselaar zijn in andere Obediënties zijn er verrassende elementen in het ritueel en de sfeer die nieuwe en stimulerende elementen zullen toevoegen aan je ontwikkeling als Vrijmetselaar.
Leden worden opgeleid door middel van een curriculum van instructie, studie-boeken, aanbevolen lectuur en bepaalde eenvoudige oefeningen die onze innerlijke alchemie vormen waardoor de beoefenaar een nieuwe psychologische toestand ontwikkelt waardoor hij of zij de wereld op een andere manier zal waarnemen.
“A courtier once came to Zoroaster and said: “People hear wonders about you, how you cleverly deal with people who have questions, and through myths you can instruct the curious about this world and the next. Tell me also such a parable, by which I can learn about the afterlife.
Zoroaster calmly replied: “I rarely have such distinguished guests; allow me to offer you refreshment first. Do you know the fruit Kikalia, which surpasses all others in taste?”
The courtier was very pleased by this, and Zoroaster gave him a pot filled with earth.“What does this mean?” asked the courtier.“Just search,” Zoroaster replied.
The courtier searched the earth but could not find the fruit. Insulted, he exclaimed: “Do you want to mock me!? There is nothing to find. Of what value is that pot to me?”
With these words he threw the pot against the wall and it broke into little pieces while the earth was scattered on the ground.“That’s it!” said Zoroaster. “The pot is useless. A kikalia was put in it; but the gardener let it rot.”“Why did you play that trick on me?” The courtier asked.
Zoroaster answered: “You yourself are a pot filled with living earth. The seed of the most glorious fruit is put within you; but you have allowed it to rot, and if you bear no fruit, it is natural that you, like the pot, will be thrown away.”